2016. március 11., péntek

Hogyan neveljük gyermekünket

Játszótér kontra fejlesztés

 


Végre megérkezett a jó idő és ilyenkor a gyerekeket alig lehet becsalni a játszótérről.
Jól fejlődő gyermekek esetében én is a szabadban, változatos mozgással töltött programok híve vagyok. Ha lehet még a játszótereket is váltogatom gyermekemmel, annak érdekében hogy a lehető legtöbb helyzetben kipróbálja magát, meg tudjon oldani váratlan helyzeteket és különböző mozgásos tapasztalatokat szerezzen.

Azoknál a gyermekeknél viszont, akiknél a szenzomotoros tornát terápiaként végezzük (például: mozgáskoordinációs probléma, figyelemzavar, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés), nem biztos, hogy elegendő a játszótéren való játék. Semmiképpen sem tartom jó döntésnek, hogy a szülők engednek a gyermeküknek, s nem szállnak vele vitába, a nyugalom kedvéért inkább megteszik amit a gyermek akar, mert nem akarnak konfliktusba kerülni.

 
Végre megérkezett a jó idő és ilyenkor a gyerekeket alig lehet becsalni a játszótérről.
Jól fejlődő gyermekek esetében én is a szabadban, változatos mozgással töltött programok híve vagyok. Ha lehet még a játszótereket is váltogatom gyermekemmel, annak érdekében hogy a lehető legtöbb helyzetben kipróbálja magát, meg tudjon oldani váratlan helyzeteket és különböző mozgásos tapasztalatokat szerezzen.
Azoknál a gyermekeknél viszont, akiknél a  szermotoros  tornát   terápiaként végezzük (például: mozgáskoordinációs probléma, figyelemzavar, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés), nem biztos, hogy elegendő a játszótéren való játék. Semmiképpen sem tartom jó döntésnek, hogy a szülők engednek a gyermeküknek, s nem szállnak vele vitába, a nyugalom kedvéért inkább megteszik amit a gyermek akar, mert nem akarnak konfliktusba kerülni.

Játszótér helyett fejlesztés?

A megkésett mozgásfejlődésű, vagy túl óvatos, bátortalan gyermekek például a játszótéren is sokszor kerülik azokat a játékokat, amikben nem olyan ügyesek, hiszen nem akarnak kudarcélményt szerezni és nagy valószínűség szerint félnek is egy-egy játékon, ezért inkább meg sem próbálják őket. Tipikus példa erre a homokozóban játszadozó gyermekek jelensége. Amikor a gyermek a játszótéren ilyen tevékenységet végez, akkor nincs vele gond, anyának nem kell izgulni, hogy vajon le fog-e pottyani valahonnan. Ebben az esetben a gyerkőc védve van mindenféle kudarctól, nem kell kipróbálnia olyan dolgot, amit nem akar, így esélye sincs arra, hogy mozgásos tapasztalatokat szerezzen. Nekik a Tervezett Szenzomotoros Tréningben olyan feladatokat is meg kell oldaniuk, amit maguktól nem választanak. Ettől fognak ügyesedni, erősödni.

A megkésett beszédfejlőldésű gyermekeknek olyan ingerekre és tapasztalatokra van szükségük, melyeket játszótéren nem tudnak elegendő mennyiségben megszerezni.

A figyelemproblémások esében nagyon fontos a tudatosan összeállított egymásra épülő tréning, hiszen attól erősödik a figyelmük, hogy egy megadott tornasort kell megjegyezniük (mit hányszor végeztek, mit mondtak hozzá, esetleg plusz eszközt is tartaniuk kell a figyelem jobb fókuszálása érdekében). A figyelemproblémás gyermekek szüleiknek is ajánlom a lehető legtöbb játszóterezést, de csak a megfelelő terápia mellett.

 A szülőnek azt kell mérlegelnie, mivel tesz jobbat hosszú távon gyermekének, s ezáltal magának. Ha a pillanatnyi feszültségmentes időszak mellett dönt, azzal negatívan befolyásolhatja a gyermek képességeinek fejlődését. Ha azonban felvállalja a konfliktust, azzal segíthet a gyermeknek abban, hogy képességei fejlődjenek és később problémamentes gyerekké váljon.
 Forrás  ügyesgyerek.com