Játszótér kontra fejlesztés
Végre megérkezett a jó idő és ilyenkor a gyerekeket alig lehet becsalni a játszótérről.
Jól fejlődő gyermekek esetében én is a szabadban, változatos mozgással töltött programok híve vagyok. Ha lehet még a játszótereket is váltogatom gyermekemmel, annak érdekében hogy a lehető legtöbb helyzetben kipróbálja magát, meg tudjon oldani váratlan helyzeteket és különböző mozgásos tapasztalatokat szerezzen.
Azoknál a gyermekeknél viszont, akiknél a szenzomotoros tornát terápiaként végezzük (például: mozgáskoordinációs probléma, figyelemzavar, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés), nem biztos, hogy elegendő a játszótéren való játék. Semmiképpen sem tartom jó döntésnek, hogy a szülők engednek a gyermeküknek, s nem szállnak vele vitába, a nyugalom kedvéért inkább megteszik amit a gyermek akar, mert nem akarnak konfliktusba kerülni.
Végre megérkezett a jó idő és ilyenkor a gyerekeket alig lehet becsalni a játszótérről.
Jól fejlődő gyermekek esetében én is a szabadban, változatos mozgással töltött programok híve vagyok. Ha lehet még a játszótereket is váltogatom gyermekemmel, annak érdekében hogy a lehető legtöbb helyzetben kipróbálja magát, meg tudjon oldani váratlan helyzeteket és különböző mozgásos tapasztalatokat szerezzen.
Azoknál a gyermekeknél viszont, akiknél a szermotoros tornát terápiaként végezzük (például: mozgáskoordinációs probléma, figyelemzavar, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés), nem biztos, hogy elegendő a játszótéren való játék. Semmiképpen sem tartom jó döntésnek, hogy a szülők engednek a gyermeküknek, s nem szállnak vele vitába, a nyugalom kedvéért inkább megteszik amit a gyermek akar, mert nem akarnak konfliktusba kerülni.
Játszótér helyett fejlesztés?
A megkésett mozgásfejlődésű, vagy túl óvatos, bátortalan gyermekek például a játszótéren is sokszor kerülik azokat a játékokat, amikben nem olyan ügyesek, hiszen nem akarnak kudarcélményt szerezni és nagy valószínűség szerint félnek is egy-egy játékon, ezért inkább meg sem próbálják őket. Tipikus példa erre a homokozóban játszadozó gyermekek jelensége. Amikor a gyermek a játszótéren ilyen tevékenységet végez, akkor nincs vele gond, anyának nem kell izgulni, hogy vajon le fog-e pottyani valahonnan. Ebben az esetben a gyerkőc védve van mindenféle kudarctól, nem kell kipróbálnia olyan dolgot, amit nem akar, így esélye sincs arra, hogy mozgásos tapasztalatokat szerezzen. Nekik a Tervezett Szenzomotoros Tréningben olyan feladatokat is meg kell oldaniuk, amit maguktól nem választanak. Ettől fognak ügyesedni, erősödni.A megkésett beszédfejlőldésű gyermekeknek olyan ingerekre és tapasztalatokra van szükségük, melyeket játszótéren nem tudnak elegendő mennyiségben megszerezni.
A figyelemproblémások esében nagyon fontos a tudatosan összeállított egymásra épülő tréning, hiszen attól erősödik a figyelmük, hogy egy megadott tornasort kell megjegyezniük (mit hányszor végeztek, mit mondtak hozzá, esetleg plusz eszközt is tartaniuk kell a figyelem jobb fókuszálása érdekében). A figyelemproblémás gyermekek szüleiknek is ajánlom a lehető legtöbb játszóterezést, de csak a megfelelő terápia mellett.
A szülőnek azt kell mérlegelnie, mivel tesz jobbat hosszú távon gyermekének, s ezáltal magának. Ha a pillanatnyi feszültségmentes időszak mellett dönt, azzal negatívan befolyásolhatja a gyermek képességeinek fejlődését. Ha azonban felvállalja a konfliktust, azzal segíthet a gyermeknek abban, hogy képességei fejlődjenek és később problémamentes gyerekké váljon.
Forrás ügyesgyerek.com